Skip to main content

En welke vragen je jezelf mag stellen

Het weten! Jeetje, wat is dat toch belangrijk en wat geeft het een onrust als het er even niet is. Misschien is het wel een van onze grootste verslavingen, bedenk ik me nu. We moeten ‘het’ weten. Want dat weten dat geeft ons houvast en controle.

Maar het weten is niet het enigste waar het om draait. Het is het laveren tussen je hart en hoofd. Dat is het ideale samenspel.

En soms is er even rust nodig om te horen wat het hart wil.

De winter is daar ideaal voor. Het is eigenlijk een soort tussenruimte*. Een tijd tussen reflectie, plannen en actie. Een tijd waarin je mag dromen en rusten. En in die rust te horen wat je hart je te vertellen heeft. En soms is die winter niet het seizoen winter, maar het winterseizoen in de cyclus van het leven. Een seizoen waarin je opnieuw mag ontdekken wie je in essentie bent.

En zo’n seizoen is er soms ook in een bedrijf. Maar als we dat seizoen negeren dan gaan we verder op ons hoofd. We dwingen onszelf een keuze te maken want we moeten het weten.

Ik zal mezelf even als voorbeeld nemen. Ik zit voor een gedeelte in een tussenruimte. Strategie en business coaching voor ondernemers met o.a. Human Design sessies zijn mijn core-business. Daarnaast organiseer ik Dagen vol Magie en ik verkoop edelstenen in Winkel vol Magie. Dit is mijn tussenruimte of speelruimte zoals ik het zelf graag noem.

Als strateeg, businesscoach en ondernemer weet ik dat dit totaal niet handig is. Want klanten krijgen geen helder beeld van wat je doet. Als mens voel ik dat ik die tussenruimte nodig heb om te gaan ontdekken waar mijn hart ligt. En dus berust ik in het feit dat ik aan het ‘spelen’ ben.

En ja, ik kan natuurlijk ook gewoon een keuze maken. En daarmee helderheid geven. Maar dan ga ik een keuze maken vanuit mijn hoofd. Het comfortabel zijn met ‘het niet weten’ is nu mijn grootste leerpunt.

Toch zie ik veel ondernemers starten met een bedrijf waar ze volledig met hun hart en hoofd inzitten. En na verloop van tijd zitten ze zo in de cijfertjes en ‘het weten’ dat het hart van het bedrijf niet meer meedoet. De Why of de missie wordt al niet meer genoemd met het doelen stellen. Het gaat alleen nog om de cijfers.

Laatst zat ik nog bij zo’n ondernemer aan tafel. Er werd gevraagd om mee te kijken naar de doelen en de strategie. De doelstellingen die ze al hadden uitgewerkt zagen er prachtig uit. Maar toen ik vroeg naar de Why en de missie kwam het er met horten en stoten uit. En zonder dat word je een bedrijf dat alleen maar cijfer gestuurd is. En daar wordt het vaak niet gezelliger van ;-). Want toen ik vroeg aan de ondernemer (en de medewerkers) of het nog leuk was, was het antwoord schoorvoetend; Nee.

Terug naar het hart

Stel jezelf de volgende vragen;

  • Waarom doe ik wat ik doe?
  • Voor wie doe ik wat ik doe en waarom?
  • Welke belofte doe ik aan mijn klanten? (en maak ik die ook waar?)
  • Ligt mijn hart nog bij wat ik doe?
  • Heb ik behoefte aan ‘speelruimte’?
  • Is er ruimte voor een ‘speelproject’?

Ik ben benieuwd wat de vragen jou brengen. Laat je het me weten?

*Het woord Tussenruimte heb ik van Ingrid Bergman die daar een mooie gedichtenbundel over heeft geschreven.

Leave a Reply