Vanmorgen zat ik aan de telefoon met een traject klant. Via een online webinar had ze gehoord over het specificeren van de doelgroep. “Ik moet mijn doelgroep heel specifiek maken”; vertelt ze.
Tijdens het traject zijn we in de basis bezig geweest met strategie. Maar we konden niet de diepte in omdat er nog behoorlijk wat belemmerende overtuigingen in de weg zaten. En als je als klant in een proces zit probeer je overal helderheid en houvast te creëren. Dus onderwijl volgde ze webinars e.d.
En ik herken dat wel. Het liefst willen we elk moment helderheid en zekerheid.
Maar in tegenstelling tot wat je denkt komt helderheid gaandeweg. Maar blijf je in de controle zitten dan komt het niet. Dan heb je alleen wat je weet en hoort. Dus neem je alles aan wat iemand zegt. En op social media wordt van alles geroepen. Maar voor alles is een stadia. Zo ook voor het héél specifiek maken van je doelgroep. En dat stadium is vaak niet de beste keuze voor een startende ondernemer. Tenminste niet zo specifiek als zij bedoelde.
Waarom een specifieke doelgroep niet altijd de eerste stap is
Je hebt diverse keuzes in doelgroep; Bv. Ondernemers kun je opdelen in de grote van het bedrijf, een startende of een gevestigde, een lokale of een globale, enz enz. Hoe specifieker hoe duidelijker en nauwer je strategie. Dat wil alleen niet zeggen dat een hele specifieke doelgroep in jouw stadium al passend is. Zeker niet als er nog wat overtuigingen onder zitten. (Daarmee zeg ik niet dat je helemaal geen doelgroep moet specificeren)
Voorbeeld
Ik neem even een bakker als voorbeeld. Je hebt bakkers die ‘gewoon brood’ verkopen en je hebt bakkers die zuurdesem brood verkopen. De laatste is al voor een specifieke doelgroep. Namelijk mensen die van de ambacht houden, dit brood lekkerder vinden of het beter kunnen verteren. Maar nu wordt er van hem gevraagd om alleen te kiezen voor de klanten die dit beter kunnen verteren. Wat zou dat in het begin stadium van hem vragen? Heel heel heel veel marketing en een trage start. In een later stadium zou het een strategische keuze kunnen zijn om deze specificatie aan te brengen als hij bv. de vraag niet meer aankan en aan deze doelgroep een hogere prijs kan vragen.
Soms is het zaak om eerst vertrouwen en rust te creëren. En gewoon aan de slag te gaan. Te ervaren wie je het liefste hebt als klant en welke klanten het beste door jou geholpen kunnen worden. Even wat meters maken. En dan na een tijdje te herijken en de strategie aan te passen. En bij voorkeur herijk je je strategie 1x per jaar of soms zelfs 4x per jaar. Samen met je doelen!
En hoe zit het dan met de website? Die maak je gewoon en de teksten schrijf je op basis van je doelgroep. Want die is er altijd en nee dat is nooit iedereen….. (Zie mijn voorbeeld)
Ik ben benieuwd wat jouw gedachten hierover zijn.