Nadat ik me online had georiënteerd was ik voor 95% zeker welk matras ik wilde gaan kopen. Op naar de winkel!

Als je me al wat langer volgt dan weet je dat ik uit de Retail kom. Daardoor heb ik nog steeds een sterke voorkeur om in de winkel te kopen. En zo ging ik vol goede moed naar de winkel voor een nieuw matras.

Toen ik de winkel inliep werd een jong stel geholpen door een medewerker. Zij lieten zich door de medewerker adviseren over verschillende matrassen. Een andere medewerker liep mijn kant op en vroeg of ze mij kon helpen. Ik gaf aan dat ik graag matras X even wilde zien. Direct vertelde ze mij: “Die heb ik, maar niet het nieuwste model.” Oeps, dit begint niet lekker, dacht ik nog.

Aangekomen bij het matras gaf ze aan dat ik wel mocht gaan liggen. Waarop ik vroeg om een sloopje voor het kussen. Zij: “Nou dat vindt niet iedereen nodig.” Vervolgens legt ze een sloopje mét make-up resten op het kussen.

Na een nieuw sloopje was ik er al snel over uit dat dit mijn matras zou worden. Toen ik vroeg wat de prijs was, vertelde ze me dat hij bij de leverancier met 30% korting was i.p.v. de 25% die zij gaven. Toen ik aangaf dat we daar vast wel uitkwamen en nog even de precieze kosten wilde weten, vertelde ze me dat het internet heel traag was. Toen heb ik de moed maar opgegeven. Ik was zo geduldig omdat ik graag dat matras wilde maar helaas mijn geduld werd niet beloond.

Ik bleef nog even in de winkel hangen bij de dekbedovertrekken omdat er nog iets gebeurde en ik nieuwsgierig was naar de afloop. Nadat ze mij ‘geholpen’ had liep ze namelijk naar haar collega. Die was nog steeds met hetzelfde stel bezig. Het stel had inmiddels hun keuze gemaakt en wilde graag een overzicht van de kosten. Zij riep echter haar collega bij het stel weg omdat er iets ‘dringends’ was. Het stel vond dit echter nogal apart en besloot nog even na te gaan denken over hun aankoop.

Twee zekere aankopen door één medewerker tenietgedaan.

Het ergste hieraan vind ik dat dit type medewerker een schande is voor alle hardwerkende winkeliers. Ze jagen de mensen, die graag hun aankoop in een winkel doen om het gevoel en de beleving, de winkels uit.

Beste ondernemer, investeer in je personeel! Meten is weten. In deze winkel zal de conversie enorm laag zijn. Zet bij twijfel eens een mysterie shopper in. Kies liever voor een gastvrije medewerker dan iemand die alles weet. Want kennis kun je hun bijbrengen. Beloon ze, train ze en biedt ze een waardevolle werkomgeving!

Leave a Reply