Skip to main content

“Personal Branding” is echt een term van nu. Voor zowel je loopbaan als je ondernemerschap moet je blijven werken aan je ‘personal brand’. Waar ben jij goed in en waarin juist minder goed? Wat zijn je kernkwaliteiten en je vaardigheden? Dit is de inputfase.
Er is een belangrijk verschil tussen kwaliteiten en vaardigheden. Vaardigheden kun je aanleren, kwaliteiten niet. Toch is er vaak een goede combinatie tussen kwaliteiten en vaardigheden. Iemand die bijvoorbeeld als kwaliteit ‘inlevingsvermogen’ heeft, kan de vaardigheid ‘luisteren’ verder ontwikkelen.

Na de inputfase komt de keuze fase. Op basis van je kwaliteiten en je vaardigheden ga je dan bepalen waar je kracht ligt, waar je blij van wordt en wat je aan het ‘publiek’ wilt aanbieden.
Heb je dat helder, dan zet je jezelf ‘in de etalage’ en laat zien wat je te bieden hebt. Dit betekend niet dat je nooit meer iets anders kunt doen dan hetgeen je nu laat zien. Je kunt uiteraard altijd putten uit de kennis die in ons ‘magazijn’ ligt en die we zo nu en dan kunnen afstoffen als er vraag naar is. Maar durf vooral te kiezen voor wie jij wilt zijn en wie jouw publiek is.

Tenslotte komt de output fase. Je laat zien wie je bent, d.m.v. een website, visitekaartje en netwerken. Je gaat ergens het podium op om een pitch te doen, of zelfs als gastspreker. Laat zien wie je bent, dat je je vak beheerst en help ook anderen met je kennis. Spreken helpt je ook je eigen materie beter te begrijpen. Ieder publiek is weer anders en levert nieuwe input. Je laat een blijvende indruk achter bij mensen die misschien wel je toekomstige klanten zijn of kennen.

En dan komt opeens die ‘kwetsbaarheidskater’. Je hebt laten zien wie je bent en je kunt je niet meer verschuilen. Je denkt nog na over wat je wel en vooral ook niet gezegd hebt.
Keuzes maken en je laten zien is spannend. Maar als jij er echt voor gaat staan is dat prima. Je zal zien dat je kwetsbaarheid je helpt te verbinden met mensen, potentiële klanten die, net als jij, het ook moeilijk vinden zich te profileren.

Heb jij moeite met jezelf positioneren als ondernemer?