Skip to main content

Het is maart 2020 en er is een onverwachte crisis. Voor de één groter dan voor de ander. Sommige bedrijven komen in een enorme groei versnelling, voor sommige lijkt er weinig te veranderen en bij anderen ligt de omzet volledig stil. Maar voor iedere ondernemer betekent dit dat de kaarten opnieuw geschud zijn. Als ondernemer ga je dan kijken wat dit voor jou betekent, waar je kansen liggen en wat te verwachte mogelijkheden in de toekomst zijn. Toch?

In 1998, toen de eerste mobiele telefoons werden gelanceerd, vonden we dat allemaal niet zo nodig. We konden prima zonder, we hoefden niet zo nodig ‘altijd’ bereikbaar te zijn. Toen ooit de eerste treinen werden geïntroduceerd vond men het eng: ze gingen veel te snel, wel 30 km/uur, en koeien in de wei zouden er minder melk door geven.

Nu is er een grote verandering en crisis gaande. En ook nu hoor ik ondernemers zeggen; ‘Ik wacht wel even af, het wordt wel weer zoals het was.’ En hopen en wachten op het moment dat dat zo is. Echter de verwachting is dat het leven nooit meer hetzelfde gaat zijn. Hoe graag je dit ook zou willen.

Komt er een tijd dat straks alles weer beter gaat? Ongetwijfeld. De markt zal herstellen. Maar wanneer je de geschiedenis hierop naslaat, is hier minimaal een periode van 2 jaar voor nodig.

Het is inmiddels april 2021. Jij en je boekhouder zijn de balans aan het opmaken of gaan dit zeer binnenkort doen en je gaat zien hoe de onderneming ervoor staat. Nu wordt je duidelijk dat er nodig wat moet gaan gebeuren.

Gelukkig biedt deze tijd ook enorme kansen. Bekijk je onderneming als een blanco blad wat opnieuw beschreven kan worden. Er zijn enorm veel kansen en toekomstbestendige mogelijkheden voor jouw onderneming. Het is een tijd waarin er wezenlijke veranderingen (gaan) plaatsvinden. Er is ruimte voor vernieuwing en innovatie.

Maar wat is dan innovatie? Innovatie gaat om een intrinsieke behoefte en missie om iets anders te doen. Kijken naar de krachtige elementen van je huidige bedrijf en samenvoegen met nieuwe behoeftes. Kijk hierbij ook vooral naar wat je niet (meer) wilt. Voorbeeld

Maar het hoeft geen innovatie te zijn. Soms helpt het al om je te focussen op een bepaalde activiteit en om andere af te stoten waardoor je meer grip hebt op je omzet en schaalbaar bent.

Er is geen betere tijd dan nú, om de schouders eronder te zetten en deze periode te gebruiken in jouw voordeel.  Mail me gerust om kennis te maken. Kijk ook eens naar Toekomstbestendig in 1 dag.